Oho, kylläpä aika rientää! Huomaathan, että tämä on yli kaksi vuotta vanha teksti. Mukavaa aikamatkailua!

1. Tilin luominen

Aluksi mennään Google Analyticsin sivuille jossa luodaan tili joko olemassa olevalle Google-tilille (kuten gmail tai google+) tai luodaan uusi tili. Tämän jälkeen  sivustosta syötetään muutamia perustietoja, kuten osoite ja hieman tietoa sisällöstä. Saat tämän jälkeen käyttöösi seurantakoodin (muotoa ”UA-numeroita”) ja skriptin (<script>koodia</script>), joita käytetään analytiikan liittämiseksi sivuille. Pääset katsomaan näitä tietoja myöhemmin kirjautumalla sisään ja menemällä Järjestelmänvalvoja > Seurantatieto > Seurantakoodi. Tilin luomiseen menee alle viisi minuuttia.

2. Analyticsin liittäminen sivustolle

Tätä vaihetta asiakkaideni ei tarvitse tehdä. Toisaalta tämäkin on helppoa ja sujuu nopeasti. Tapoja on karkeasti kaksi: joko liittämällä lähdekoodin sekaan saatu javascript tai lisäämällä seurantakoodi jollain WordPressin pluginilla. Esimerkiksi hakukonenäkyvyyttä parantavassa lisäosassa All in One SEO:ssa löytyy valmiina ominaisuus, jolla voi liittää seurannan aikaisemmin mainitulla seurantakoodilla (alkaa ”UA”). WordPressille löytyy myös lisäosia, jotka keskittyvät vain Analyticsin lisäykseen kuten Google Analytics for WordPress.

3. Sitten odotetaan

Jotta dataa voisi tulkita, täytyy sitä ensin hankkia. Nyt Google Analytics pyörii taustalla ja rekisteröi jokaisen käynnin ja seuraa tämän toimintaa sivustolla.

4. Tulkitaan lukuja

Nyt aikaa on hieman kulunut ja mennään uudestaan Google Analyticsin sivuille ja kirjaudutaan sisään. Käyn seuraavaksi läpi muutamia oleellisia lukuja ja kerron mistä ne löytyvät.

Poistumisprosentti (Bounce rate) kuvaa sitä osuutta käyttäjistä, jotka tulivat etusivulle ja poistuivat sitten klikkaamatta mihinkään. Syitä tähän voi olla tökerö ulkoasu, hankala navigaatio tai toisaalta kävijä voi löytää tarvitsemansa tiedon jo etusivulta. Yksisivuisilla verkkosivuilla poistumisprosentti on luonnollisesti korkea. Poistumisprosentti on myös vääristynyt blogeissa, sillä perinteisesti tärkein sisältö (uudet kirjoitukset) ovat jo etusivulla, jolloin käyttäjä poistuu ne luettuaan. Normaali poistumisprosentti on joidenkin arvioiden mukaan noin. 40-50%, jolloin yli 50% on korkea ja alle 40% hyvä. Poistumisprosenttia voidaan pienentää suunnittelemalla etusivu paremmin kohdeasiakkaita palvelevaksi, aktivoimalla käyttäjiä lukemaan lisää ja parantamalla metatietoja (kuvaukset ja avainsanat), jolloin oikeat ihmiset löytävät sivuillesi. Löytyy: Yleiskatsaus.

Palaavat käyttäjät ovat käyttäjiä, jotka ovat jo aiemmin vierailleet sivustollasi. Aluksi luonnollisesti palaavien osuus on hyvin pieni ja tiedon keruu vie aikaa. Palaavat käyttäjät osoittavat, että sivustolla tehdään ainakin joitain asioita oikein, sillä se tuo ihmisiä takaisin. Palaavien käyttäjien määrää voi kasvattaa lisäämällä päivittyvää sisältöä kuten uutiset ja blogit, jotka luovat syyn palata sivustolle. Löytyy: Yleiskatsaus.

Maantieteelliset osuudet kertovat kuinka suuri osa kävijöistä tuli tietystä maasta tai tarkemmin mistä kaupungista. Tämä on erityisen kiinnostava luku kivijalkaliikkeille, joiden valtaosan kävijöistä pitäisi tulla yrityksen kotikaupungista. Tilastoja voi verrata ja käsitellä myös tietyn sijainnin perusteella. Näin saan esim. selville, että Turussa sivustollani ollaan keskimäärin 2 minuuttia kauemmin kuin Helsingissä. Lisäksi turkulaisten poistumisprosentti on 27 prosenttiyksikköä pienempi kuin Helsinkiläisten. Kohdeasiakkaani sijaitsevatkin pääasiassa Turussa. Löytyy: Yleisö > Maantieteelliset > Sijainti

Mobiililaitteiden osuus paljastaa älypuhelimien ja tablettien osuuden kävijöistä. Yleinen harhaluulo on, ettei sivuilla kuitenkaan kukaan käy kännykällä. Totuus kuitenkin omilla sivuillanikin on, että joka neljäs kävijä selaa sivustoa joko älypuhelimella tai tabletilla. Responsiivinen suunnittelu siis kannattaa.  Löytyy: Yleisö > Mobiili > Yleiskatsaus.

Käyttäjäliikenne kuvaa käyttäjien toimintaa sivustolla. Mihin sivulle mentiin etusivun jälkeen? Entä sen jälkeen? Tämä antaa vinkkejä siitä, mikä todellisuudessa on tärkein sisältö. Oma kävijävirtani on suunnannut etusivun jälkeen portfolioon, jota olen myöhemmin tuonut vielä enemmän esiin, sillä se on selkeästi tärkein sisältö. Löytyy: Yleisö > Käyttäjäliikenne

5. Mitä tämän jälkeen?

Kohdista viestisi paremmin. Älä tavoittele kaikkia ihmisiä. Hyvin kohdistettu viesti kiinnostaa, saa palaamaan sivulle ja muuttaa kävijän asiakkaaksi.

Analytiikka voi paljastaa selkeitä puutteita tai mokia sivuston suunnittelussa. Jos joku ei toimi niin se kannattaa muuttaa ja seurata auttoiko se.

Älä tee pitkälle meneviä syväluotaavia johtopäätöksiä numeroiden perusteella. Käyttäjien toimintaa voi pohjimmiltaan ymmärtää vain käyttäjä itse (jos hänkään).

Osaanko nyt kaiken?
Osaat perusteet. Tutki ja ihmettele tilastoja ja löydä mielenkiintoisia yhteyksiä. Varo kuitenkin ylitulkintaa ja älä tee itseistarkoitukseksi kasvattaa lukuja pelkkien lukujen kasvattamisen vuoksi. Sisältö on tärkeintä.