Miksi yritysblogi osa 1 – bloggauksen hyödyt

Moniosainen artikkelisarjani yritysblogeista alkaa käsittelemällä mikä yritysblogi on ja mitä hyötyä siitä on yritykselle. Tulevissa osissa tullaan käsittelemään mm. yleisiä vastaväitteitä yritysblogeille, aiheiden keksimistä, iskevää otsikointia ja alkuun pääsemistä.

Mikä on yritysblogi?

Blogeista on monenlaisia harhakuvia. Blogeja pitävät lähinnä harrastelijakokit ja fitnesstytöt. Blogikirjoituksissa on kuvia siitä mitä tänään syötiin ja kirjoitetaan ihanasta BodyPumpista. Kirjoitukset ovat henkilökohtaisia vuodatuksia. Miten yritys sopii tähän maailmaan?

Yritysblogi on alue yrityksen verkkosivuilla, johon kirjoitetaan säännöllisesti potentiaalisille asiakkaille hyödyllistä sisältöä.

Blogi on markkinointia joka ei perustu alennettuihin hintoihin tai tyrkyttämiseen. Yritysblogin avulla lukijalle tarjotaan hyödyllistä sisältöä. Blogin avulla voit tavoittaa potentiaalisen asiakkaan kun hän etsii tietoa erikoisalastasi. Blogi on inbound- ja sisältömarkkinointia.

Seuraavaksi käsitellään yritysblogien hyötyjä.

1 Huomioit asiakkaasi paremmin

Hyödyllisen sisällön kirjoittaminen vaatii jatkuvasti asiakkaan ihmetyksen aiheiden ja ongelmien pohtimista. Mitä asiakkaasi yrittävät tehdä tuotteidesi avulla? Mitkä voivat olla epäselvyyksiä, jotka estävät tuotteidesi ostamisen? Tuloksena syntyy ohjeita, termien selityksiä ja vinkkejä.

Saatat kuulla tiettyjä kysymyksiä asiakkailta jatkuvasti. Näihin kysymyksiin voit antaa selkeät vastaukset omina blogikirjoituksinaan. Vaikka asiakkaasi ei olisikaan lukenut vastausta johonkin kysymykseen, osaat kertoa sen seuraavalla kerralla paljon paremmin, sillä kirjoittaminen pakottaa muovaamaan ajatukset selkeiksi.

2 Muutut asiantuntijaksi

Kyky kirjoittaa asioista ymmärrettävällä kielellä sekä hyödyllinen sisältö herättävät luottamusta. Blogi tarjoaa tilaa kirjoittaa tavallisia verkkosivuja laajemmin ja ottaa kantaa uusiin ilmiöihin. Säännölliselle lukijalle olet tuttu, luotettava ja asiantunteva. Kaupat on helppo tehdä.

Aloittavana yrittäjänä olin aivan pihalla kaikesta kirjanpitoon liittyvästä. Etsiessäni tietoa päädyin usein kirjanpitosovellusta myyvän Zervantin blogikirjoituksiin, jossa velvoitteet ohjeistettiin selkein esimerkein. Kysymyksiin löytyi aina vastaus ja Zervantin väki tuntui todella ymmärtävän aloittavan yrittäjän ongelmia. Myöhemmin ostin heidän sovelluksensa lähes muita vilkaisematta.

3 Saat lisää näkyvyyttä

Jokainen julkaistu artikkeli laajentaa sivustosi tarttumapintaa hakukoneilla. Koska kirjoitukset käsittelevät omaa erikoisalaasi, niihin hakukoneesta päätyvät etsivät todennäköisesti juuri kaltaistasi yritystä. Suuri määrä hyödyllisiä artikkeleita vetää lukijoita puoleensa pitkään niiden julkaisun jälkeen. Hyödyllisiä ja mielipiteitä herättäviä kirjoituksia jaetaan myös sosiaalisessa mediassa.

4 Lisää potentiaalisia asiakkaita

Jokaisen kirjoituksen yhteyteen voidaan liittää aktivoivia elementtejä. Voit esimerkiksi pyytää lukijaa liittymään sähköpostilistaan, jossa lähetät viestin uusista kirjoituksista sekä uusimpia tuotteita. Ilmoita sähköpostien käyttötarkoituksesta etukäteen, jotta myyntiviestit eivät tule yllätyksenä. Säännölliset sähköpostiviestit pitävät yrityksesi asiakkaan mielessä.

Voit kertoa blogissa suoraan tuotteistasi. Hyviä aiheita ovat esimerkiksi sopivan tuotteen valinta, ohjeita tuotteesi hyödyntämiseen ja uusien tuotteiden esittely. Yleisempää ongelmaa käsittelevän kirjoituksen loppuun voit kirjoittaa pienen tiivistelmän tuotteestasi ja miten sen voi hankkia.

Yhteenveto

Blogin tarkoituksena on tuottaa säännöllisesti hyödyllistä sisältöä potentiaalisille asiakkaille. Blogikirjoittamisen hyötyinä palvelet asiakkaitasi paremmin, vakiinnutat asemasi asiantuntijana, yrityksesi saa lisää näkyvyyttä ja potentiaalisia asiakkaita.

Sarjan seuraavassa osassa käsittelen yleisiä vastaväitteitä yritysblogeille. Bloggaus ei sovi ainakaan meidän alalle ja kirjoittaminen on kauhean vaikeaa. Eihän kilpailijallakaan ole blogia!