Oho, kylläpä aika rientää! Huomaathan, että tämä on yli kaksi vuotta vanha teksti. Mukavaa aikamatkailua!

1 En kehtaa kirjoittaa

Kuka minä olen mitään kirjoittamaan? Nehän luulevat minua joksikin pyrkyriksi. Ei minulla ole mitään erikoisosaamista, jota ei löytyisi jostain muualta.

Suomalaiseen nöyrään luonteeseen kuuluu oman osaamisen vähättely ja muiden mielipiteen pelko. Lähtökohtaisesti kohderyhmänä on yrityksesi potentiaaliset ja nykyiset asiakkaat. Todennäköisesti yrityksesi myy jotain mitä asiakkaasi ei osaa, halua, pysty tai viitsi tehdä itse. Jos asiakkaasi todella osaa kaiken minkä sinäkin, ehkä blogi ei ole liiketoimintasi kannalta tärkeintä.

Kirjoitettavien aiheiden ei tarvitse olla ainutlaatuisia. Haaste on kertoa asiat ymmärrettävällä kielellä niin, että asiakas ymmärtää ne. Aina on tilaa yhdelle artikkelille mistä tahansa aiheesta, jossa asiat on selitetty tarpeeksi yksinkertaisesti. Mitä tulee muiden mielipiteisiin, vain kohderyhmän mielipiteillä on väliä.

2 Ketään ei kiinnosta

Ei minulla ole mitään mistä kirjoittaa. Ei ketään kiinnosta lukea blogiani. Miksi käyttäisin aikaa ja vaivaa sellaisen kirjoittamiseen mitä kukaan ei lue.

Helppo virhe on vain kirjoittaa blogikirjoitus ja todeta sen jälkeen homman hoidetuksi. Kyllä sen joku löytää ja lukee. Hyödylliset artikkelit vetävät porukkaa toki hakukoneista itsekseenkin, mutta jäät paljosta paitsi ellet markkinoi blogiasi. Liitä blogi kaikkiin markkinointimateriaaleihin sähköpostin allekirjoituksesta lähtien. Kerro uusista kirjoituksista sosiaalisessa mediassa ja sähköpostilistoilla. Hyödyllisen sisällön markkinointi ei ole tyrkyttämistä.

Blogi ei ole markkinointikeinona pikaratkaisu. Lukijamäärän kasvuun menee aikaa. Seuraamalla kävijäliikennettä analytiikkaohjelmalla (esim. Google Analytics) tiedät kuinka monta kertaa artikkelit on luettu. Voit myös selvittää mitkä hakusanat vetävät lukijoita artikkeleihin. Jos lukijamäärä on kymmenen artikkelin ja aktiivisen markkinoinnin jälkeen nolla niin myönnän olevani väärässä.

3 Ei ole aikaa kirjoittaa

Blogin kirjoittaminen on kauhean vaikeaa ja vie tolkuttomasti aikaa. On paljon kiireellisempiäkin asioita hoidettavana. Joka viikko pitäisi olla kirjoittamassa jotain. 

Harvemmallakin päivitystahdilla (esim. 10-12 artikkelia vuodessa) saavuttaa useita bloggauksen hyödyistä. Kirjoittamisen voi myös ajoittaa muuten hiljaisempiin kausiin. Voit kirjoittaa vaikka koko vuoden artikkelit kesällä valmiiksi ja julkaista niitä hiljalleen ympäri vuoden.

Voit kirjoittaa artikkeleita aina samalla perusrakenteella, jolloin kirjoittaminen nopeutuu. Esimerkiksi oma kirjoitusprosessini etenee aina järjestyksessä aihe, pääotsikko, väliotsikot, teksti ja lopetus. Kun blogi on toteutettu helppokäyttöiselle WordPress-julkaisujärjestelmälle, aikaa ei kulu tekstieditorin ihmettelyyn.

4 Ei toimi meidän alalla

Ehkä jollain muulla toimialalla bloggaus toimii, mutta ei meidän alalla. Eihän kellään kilpailijallakaan ole blogia. Ei meidän asiakkaat lue mitään blogeja.

Uskallan väittää, että useimmilla aloilla blogi voi kyllä toimia. Kysymys on kekseliäisyydestä ja halusta. Soitinliike voi kirjoittaa soittimien huollosta ja soittamisen aloittamisesta. Vihersuunnittelija voi jakaa vinkkejä omaan pihaan ja kertoa eri kasvien vuosittaisesta hoidosta. Juhlatiloja vuokraava yritys voi kirjoittaa muistilistoja tilaisuuksien järjestäjille ja kertoa uusista juhlatrendeistä. Lakitoimisto voi kirjoittaa selkokielisesti uusien lakien vaikutuksista tietylle kohderyhmälle. Fysioterapeutti voi antaa vinkkejä lihasjumeihin. Aina löytyy aiheita.

Seuraavanlaisten yritysten ei välttämättä kannata kirjoittaa blogia:

  • toimit alihankkijana (et tarvitse uusia asiakkaita)
  • liiketoiminnan kehittäminen ei kiinnosta
  • asiantunija-asema ei houkuta
  • asiakkaiden parempi huomioiminen ei huvita

Väite siitä, että asiakkaat eivät lue blogeja, on omituinen. Osaavatko asiakkaasi käyttää tietokonetta ja hakea Googlella? Silloin myös tiedonhaun tulos johtaa helposti blogiin, vaikka ei aktiivisesti seuraisikaan mitään blogia. Jos kukaan kilpailijasi ei pidä blogia, voisitko nousta Suomen johtavaksi alasi yritykseksi selkokielisen blogisi avulla?

Bonus: Mehän ollaan jo Facebookissa

Mihin yrityksemme tarvitsee blogia kun meillä on jo Facebook-sivu? Pyydetään kävijöitä vain tykkäämään siitä ja julkaistaan sitten seinällämme jotain.

Facebook ja yritysblogi tavoittavat erilaiset lukijat ja toimivat parhaiten erilaisiin tarkoituksiin. Facebookissa viestit parhaiten vakioasiakkaille esim. poikkeuksellisista aukioloajoista. Uudet potentiaaliset asiakkaat se tavoittaa vain ystävien tykkäysten kautta. Facebook-seinän julkaisut eivät tavoita potentiaalista asiakasta tiedonhaussa. Facebookille on oma tarkoituksensa ja paikkansa, mutta blogia se ei korvaa.

Yhteenveto

Vastaväitteitä blogin perustamiselle ovat kritiikin pelko, vähäinen lukijamäärä, ajanpuute ja epäsopivuus omalle alalle. Selkeitä ja yksinkertaisesti jonkin asian selittäviä artikkeleita ei ole koskaan liikaa. Artikkeleiden ainoa merkittävä arvioija on niiden kohderyhmä. Aiheita löytyy lähes jokaiselta alalta, mutta kirjoittaminen vaatii kekseliäisyyttä ja halua tehdä enemmän asiakkaan hyväksi.

Sarjan seuraavassa osassa käsitellään blogikirjoituksen eri osia ja annan vinkkejä iskevään otsikointiin.

Lue myös