Miksi yritysblogi osa 3 – artikkelin anatomia

Yritysblogeja käsittelevän sarjan kolmas osa käsittelee blogikirjoituksen anatomiaa. Käydään läpi yleisimmät artikkelin osat ja niiden tehtävät. Saat myös vinkkejä iskevään otsikointiin. Opit jäsentelemään tekstisi paremmin.

1 Otsikko

Tehtävä: Herättää kiinnostus, kuvata sisältö

Iskevän otsikoinnin tehokeinoja ovat numerointi, kysymys ja väite. Numerointia käytetään paljon, koska se yksinkertaisesti toimii. Kun lupaat ”5 parasta työkalua”, lukija tietää mitä odottaa sekä artikkelilla on valmis runko. Kysymys johdattelee lukijaa pohtimaan asiaa omalta osaltaan. Väite herättää tunteita ja artikkeli tarjoaa väitteelle perusteet. Mukaansa tempaavia otsikoita ovat esimerkiksi:

5 pahinta virhettä aloittavalle yrittäjälle

Kuinka menetin suurimman asiakkaani

Teetkö sinäkin nämä 5 yleistä virhettä sähköpostissa?

Tehokeinojen kanssa voi mennä yli. Klikkauksia kalastelevat (click bait) otsikot ryöstöviljelevät tehokeinoja paljastamatta artikkelin pääsisältöä. Tällaisia otsikoita ovat esimerkiksi ”Voitko uskoa, että nuori tyttö teki TÄMÄN joka päivä koulussa?!” tai ”Et arvaa, mitä tapahtuu, kun hän päästää leijonan irti. Wau!”. Älä ole Viraalisesti. Voit lukea lisää otsikoinnista Copybloggerin e-kirjasta.

2 Artikkelikuva

Tehtävä: Kiinnittää huomio, välittää tekstin sävy

Artikkelikuva on kirjoitukseen liitetty kuva, joka esiintyy otsikon ylä- tai alapuolella. Kuva ei saa olla mikä tahansa kesämökiltä napattu järven ranta vaan kuvan tulee tukea tekstiä. Sosiaalisessa mediassa jaetussa kirjoituksessa kuva esiintyy otsikon vieressä ja huomio kiinnittyy siihen helposti.

3 Ingressi

Tehtävä: Johdattaa asiayhteyteen

Ingressi on tekstin ensimmäinen kappale, joka voi olla visuaalisesti erotettu muusta tekstistä. Ingressin tulee vakuuttaa lukijalle, että artikkeli kannattaa lukea. Ingressi voi sisältää faktoja, kysymyksiä, oman kokemuksen tai tiivistyksen käsiteltävistä asioista. Ilman ingressiä kirjoituksen asiayhteys jää epäselväksi. Huomioi, että lukija ei välttämättä tiedä asemaasi, yritystäsi tai muita kirjoituksiasi lukiessaan artikkelia.

4 Itse teksti

Tehtävä: Hyödyttää lukijaa

Teksti etenee loogisesti, koostuu kappaleista ja väliotsikoista. Ilman väliotsikoita yli viiden kappaleen tekstistä tulee puuduttava lukea. Tekstin sekaan voi liittää kuvia ja videoita kunhan ne tukevat tekstiä. Itse teksti on selkeää, helposti seurattavaa ja ymmärrettävää. Tärkeää on olla jotain mieltä. Asiantuntijalta (sinulta) haetaan vastauksia eikä toistaalta ja toisaalta -jaarittelua.

Oma kokemus on loistava elementti, jolla tuot oman persoonasi kirjoitukseen. Kirjoita myös epäonnistumisista. Kun teksti on maustettu anekdooteilla, samastuminen on helpompaa.

Yksi asia yhteen artikkelii-periaate estää tolkuttoman pitkien tekstimassojen syntymisen ja pitää rakenteen loogisena. Jos haluat käsitellä asiaa monelta kantilta, tee se eri artikkeleissa tai tee niistä artikkelisarja. Kukaan ei jaksa lukea tajunnanvirtaa.

En ole itse mikään viestinnän asiantuntija tai ammattikirjoittaja, joten jätän tarkemmat vinkit tekstin kirjoitukseen muille. Listaan yritysblogisarjan viimeisessä osassa käyttämiäni lähteitä sekä lukuvinkkejä.

Huomautukset voidaan erottaa muusta tekstistä omaksi laatikokseen. Tekstistä voidaan korostaa myös sananselityksiä, omia kokemuksia, listoja ja historiaa. Harkitse tarkkaan ylimääräistä huomautusta. Teksti on usein kokonaisuutena parempi ilman irrallisia heittoja.

5 Lopetus

Tehtävä: Kokoaa esitetyt asiat

Tekstillä pitää olla alku (ingressi) ja loppu tai muuten teksti jää omituisesti avonaiseksi – tässäks tää oli? Lopetus voidaan ingressin tapaan erottaa visuaalisesti muusta tekstistä, kuten omassa blogissani se on laatikoitu. Lopetus on lyhyt yhteenveto käsitellyistä asioista, loppupäätelmät tai kertoo seuraavat askeleet. Esimerkiksi ravintovalmennuksesta kertova artikkeli päättyy loogisesti kertomalla miten valmennukseen pääsee.

Bonus: Automaattiset osat

Julkaisupäivämäärä tulee löytyä kirjoituksesta. Varsinkin teknisissä artikkeleissa on raivostuttavaa arvuutella tekstin paikkansapitävyyttä kun päiväystä ei löydä mistään.

Some-nappulat auttavat lukijoita jakamaan kirjoituksen sosiaalisessa mediassa. Napit löytyvät usein otsikon vierestä tai kirjoituksen lopusta.

Tietoa kirjoittajasta -osio sisältää esimerkiksi kuvan, nimen, tittelin ja lyhyen kuvauksen. Osio on hyödyllinen silloin kun kirjoittajia on monta tai kirjoittajan asiantuntija-asemaa tahdotaan korostaa.

Kommentointiosio mahdollistaa lukijoiden osallistumisen. Lukijoiden kysymyksiin tulee vastatata ja keskustelun tasoa tulee valvoa. Eri mieltä saa olla, mutta asiaton huutelu pitää siivota pois.

Konversioelementtejä ovat esimerkiksi sähköpostilistat, ilmoitukset uusimmista tuotteista tai suora kehoitus tehdä tilaus. Tavoitteena on saada lukija toimimaan.

Yhteenveto

Yksinkertaisimmillaan artikkeli sisältää vain otsikon ja tekstiä. Hyvä artikkeli sisältää enemmän. Otsikko antaa lupauksen sisällöstä, artikkelikuva kertoo sävyn ja ingressi johdattelee asiayhteyteen. Tekstiosa etenee loogisesti jaoteltuina kappaleina. Lopetus kiteyttää artikkelin pointin. Keskustelu jatkuu kommenteissa. Eri osien yhteistoiminnasta syntyy helppolukuinen artikkeli, jolla on selkeä alku ja loppu.

Seuraavassa osassa käsitellään ikuisuuskysymystä aiheiden keksimisestä. Pysy kuulolla!