Verkkosivujen tilaajan perussanasto

Kokosin verkkosivujen tilaajalle tärkeitä termejä nykyaikaisista verkkosivuista. Käydään läpi WordPress, sivuston staattisuus ja dynaamisuus, webhotelli, domain, responsiivisuus ja hakukoneoptimointi.

WordPress

WordPress on avoimen lähdekoodin julkaisujärjestelmä, joka toimii rakentamieni sivustojen pohjana. Se mahdollistaa siis sisällön julkaisemisen selaimen välityksellä missä ja milloin tahansa vaatimatta koodiosaamista. Alun perin WordPress tehtiin blogien julkaisujärjestelmäksi, mutta laajeni pian verkkosivujen julkaisujärjestelmäksi ja on nykyisin maailman käytetyin julkaisujärjestelmä eli CMS (Content Management System). Sen etuja ovat helppo käytetettävyys, suuri määrä laajennuksia ja aktiivinen kehitys.

Staattiset ja dynaamiset sivustot

Staattisuus on vanha tapa rakentaa sivustoja, jossa sisältöä (tekstiä, kuvia, taulukkoja jne.) ja rakennetta ei eroteta toisistaan. Jokaista näytettävää sivua vastaa oma tiedosto, jossa on määritettynä sivun sisältö ja rakenne. Rakenne toistuu siis jokaisessa sivussa erikseen ja sen muuttaminen edellyttää jokaisen sivun koodin muuttamista erikseen. Päivittäminen on vaivalloista, sillä jokainen päivitys tulee tehdä lataamalla tiedosto palvelimelta koneelle, muokkaamalla lähdekoodia ja siirtämällä tiedosto takaisin. Sivusto vaatii paljon toistuvaa manuaalista työtä ja sisältö on tallennettu niin, että sen myöhempi käyttö ja siirtäminen on vaivalloista. Staattisia sivuja on käytössä vielä jonkin verran pienyrityksillä.

Dynaamisissa sivustoissa rakenne ja sisältö on erotettu toisistaan ja näytettävä sivu generoidaan (eli tiettyyn rakenteeseen liitettävä sisältö haetaan eri paikasta ja sitä käsitellään) joka kerta kun kävijä lataa sivun. Näin vain rakenteen luomiseen tarvitaan koodiosaamista ja sisältö voidaan syöttää helposti selaimen avulla esimerkiksi WordPressin tekstieditoreilla ilman koodiosaamista. Nyt sisältöä voidaan käsitellä myös automaattisesti: järjestää, sijoittaa, piilottaa, tyylitellä, arkistoida jne. Sisältö on useimmiten tallennettu tietokantaan, jossa se on loogisesti järjestetty. Esimerkiksi WordPressille tehdyt sivustot ovat dynaamisia.

Webhotelli ja domain

Verkkosivu tarvitsee palvelintilan sekä osoitteen, jotta se on saatavilla verkossa. Palvelintila vastaa tallennustilaa tietokoneesi kovalevyllä. Se on siis paikka, jossa sivuston tiedostot fyysisesti sijaitsevat. Palvelintilaa vuokraavia yrityksiä kutsutaan webhotelleiksi (eng. web hosting). Webhotellit tarjoavat tallennustilan lisäksi usein oheispalveluita: sähköpostipalveluita, domaineja ja tietokantajatunnuksia (esim. WordPress vaatii tietokantaa). Sopimukset ovat usein 24kk, 12kk, 6kk tai lyhyemmillä laskutusväleillä.

Domain on www-osoite kuten www.teemusuoranta.fi ja vastaa postiosoitetta, joka osoittaa posti maantieteellisesti oikeaan paikkaan. Erotuksena postiosoitteeseen domain voidaan valita itse ja se ohjaa sivuston kävijän edellä mainittuun palvelimen tallennustilaan, josta sivusto ladataan ja generoidaan. FI-verkkotunnuksia myöntää viestintävirasto ja haluamansa osoitteen vapauden voi tarkistaa esimerkiksi Viestintäviraston ylläpitämästä palvelusta. Pienimmällä vaivalla pääsee yleensä hankkimalla domainin webhotellista, jolloin webhotelli hallitsee halutessasi domainiasi. FI-tunnuksen hinta on vuodelta noin 12€ ja pidemmillä rekisteröintiajoilta hieman halvempi.

Responsiivisuus

Responsiivisuus on useiden eri teknikoiden avulla saavutettava ominaisuus, jossa sivuston rakenne ja sisältö mukautuu ja skaalautuu käytettävän laitteen näytön koon mukaan. Tavoitteena on, että sivustoa voi käyttää luontevasti älypuhelimilla ja tableteilla sekä toisaalta myös suurillakin näytöillä. Responsiivinen suunnittelu on vaihtoehto erillisille mobiiliversiolle. Ylläpidon kannalta erillinen mobiiliversio on työläs, sillä sisällön julkaisu pitää tehdä kahteen kertaan: ensin normaaliversiossa ja sitten mobiiliversiossa. Tablettien myötä raja mobiililaitteiden ja perinteisten pöytälaitteiden välillä on hankalasti määritettävissä ja älypuhelimille suunnattu mobiiliversio ei todennäköisesti palvele tabletteja hyvin.

Jos mobiililaitteita ei oteta verkkosivuissa huomioon, verkkosivut eivät välttämättä toimi mobiililaitteilla tai toiminta ja ulkoasu ovat rikkinäisiä. Esimerkiksi Flash-elementit eivät näy ollenkaan iPhonessa tai kosketuslaitteilla tapahtumat, jotka esiintyvät kun vie hiiren jonkin elementin päälle, eivät toimi. Toimimattomuus mobiileilla voi hävittää asiakkaita: jos ravintolan menu ei aukea älypuhelimella asiakas menee helposti kaupungilla toiseen ravintolaan. Tekemäni sivut ovat aina responsiivisia!

Hakukoneoptimointi

Hakukoneoptimointi sisältää suunnitteluratkaisuja ja toimenpiteitä, joilla pyritään tekemään verkkosivu mahdollisimman helposti löydettäväksi hakukoneilla (käytännössä Googlen haulla). Tavoitteena on mahdollisimman korkea sijoitus tietyillä hakusanoilla. Hakukoneoptimointi on vain osa hakukonelöydettävyyden parantamista: tärkeitä asioita ovat myös esimerkiksi säännöllinen sisällöntuotto, ulkopuoliset linkit sivustolle, mainonta ja kävijöiden määrä. Hakukoneoptimointi on itsessään niin laaja aihe, että kirjoitan siitä myöhemmin tarkemmin.